W obliczu dokonujących się przemian form i środków wychowania i edukacji w szkole, przed nauczycielem stają nowe zadania poszerzenia zakresu jego działalności zawodowej o znajomość zagadnień dotyczących walorów, jakie niesie ze sobą wycieczka szkolna. Największą rolę w upowszechnianiu turystyki mogą odegrać nauczyciele wychowania fizycznego. Wycieczki różnego rodzaju, poza dodatnim wpływem na rozwój fizyczny młodzieży, wzbogacają lekcje o mało do tej pory doceniane walory poznawcze, rozwijające umysł, kształcące światopogląd i społeczną postawę dzieci. Każda, nawet niewielka, lecz uprzednio przemyślana i rozumnie przeprowadzona wycieczka dać może poza wypoczynkiem i rozrywką wiele wartości wychowawczych.
W świetle założeń współczesnej szkoły zmienia się rola nauczyciela wychowania fizycznego. Przestaje on być nauczycielem tylko usprawnienia ruchowego, lecz w większym niż dotychczas stopniu powinien współdziałać wraz z całym gronem nauczycielskim w rozwoju umysłowym swych wychowanków.
Ważnym zadaniem współczesnej szkoły jest wdrażanie młodzieży, już od najwcześniejszych lat, umiejętności wykorzystania dla czynnego wypoczynku, czasu wolnego od pracy. Umiejętność ta właściwie wykształcona może się okazać bardzo przydatna w wieku późniejszym.
Aby zaszczepić młodzieży potrzebę kontynuowania różnych form turystyki należy we właściwy sposób przygotowywać wycieczki, dostosowywać je do wieku i zainteresowań grupy turystycznej. Poza doraźnym zadowoleniem z wysiłku powinny dostarczać uczestnikom podniet do udziału w następnych akcjach turystycznych. Ale najważniejsze jest, aby sami nauczyciele docenili jak istotne i ważne jest doświadczenie turystyczne w rozwoju młodych ludzi.
Przykładowy roczny plan 9-ciu wycieczek krajoznawczo-turystycznych po rejonie otwockim dla uczniów kl.VI i młodzieży gimnazjalnej:
do ściągnięcia bezpośrednio ze stron serwisu:
mgr Anna Dobrowolska Szkoła Podstawowa nr 12 w Otwocku |